یکی از اسناد تجاری مهم و رایج در کشور چک است که در دنیای امروز نقش مهمی را در اقتصاد هر کشوری ایفا می کند که در ایران هم به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزار پرداخت پول و نیز مهم ترین و پر استفاده ترین سند تجاری محسوب می‌شود .همواره صدور چک به عنوان یک سند تجاری روشی برای خرید و فروش کالا به صورت نسیه و یا در قراردادها چه فروش چه خدماتی به عنوان ضمانت کاربرد داشته است ، لیکن امکان آن وجود داشته که صادر کننده این سند تجاری مهم ( چک) به هنگام ثبت آن با مشکلاتی مواجه گردد و چک او در سامانه صیاد ثبت نشود. نکته ی حائز اهمیت این است که عدم ثبت چک در سامانه صیاد کلاهبرداری محسوب می گردد.
سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که در صورت عدم ثبت چک در سامانه صیاد، تکلیف چیست ؟و سوال مهم تر این که مجازات عدم ثبت چک صیادی در سامانه صیادی چیست؟ و اینکه معنای پیغام چک در کارتابل مشتری وجود ندارد ،چیست؟ و اگر یک چک در صیادی در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، دارنده چک چه باید بکند؟ برای دریافت پاسخ همه این سوالات تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
به هنگام عدم ثبت چک در سامانه صیاد ، تکلیف ما چیست؟
قطعا افرادی که با چک سر و کار زیادی دارند با پیغام: چک در کارتابل مشتری وجود ندارد مواجه شده و این پیام را مشاهده کرده اند .
عدم ثبت چک صیادی توسط صادرکننده و یا فرد انتقال دهنده از مصادیق جرم کلاهبرداری بوده و اگر چک در سامانه صیاد ثبت نگردد مشمول قانون صدور چک و ساز و کار ها و الزامات آن نمی‌شود و صرفاً یک سند مدنی محسوب شده که نشان می‌دهد دارنده ی آن از شخصی طلب دارد هنگامی که چک صادر شده در سامانه صیادی ثبت نگردیده باشد، یا پیغامی از سامانه مواجه شده مبنی بر اینکه: چک در کارتابل مشتری وجود ندارد. بر اساس قانون جدید صدور چک ،چک هایی در بازار توزیع شده که فرایند تبادل این چک ها متفاوت با چک های قبلی بوده به گونه ای که صادر کننده چک می بایست مشخصات چک از جمله تاریخ، مبلغ آن، هویت خود و هویت دریافت کننده را در سامانه صیاد ثبت نماید.
شخص گیرنده چک هرگز نباید چکی را که در سامانه صیاد ثبت نشده است را دریافت کند به این دلیل که این چک قابلیت نقد شوندگی را نداشته و نخواهد داشت . گیرنده چک می بایست در همان لحظه به سامانه مربوطه مراجعه کرده و استعلام کند که آیا اطلاعات درج شده بر روی چک در سامانه صیاد ثبت شده و با هم مطابقت دارد یا خیر ؟یکی از محاسن قانون جدید چک کمک به اجرای مقررات پیش بینی شده در قانون مبارزه با پولشویی بوده و از جعل چک جلوگیری می نماید.
چک های غیر صیادی به همان روال گذشته، قابل پذیرش و پردازش بوده اما چک های جدید (چک صیادی) دیگر در وجه حامل صادر نمی شوند و فقط از طریق سامانه صیاد قابل نقل و انتقال هستند .ضمن اینکه چک های قدیمی (غیر صیادی) در زمان مشخصی توسط بانک مرکزی از بازار جمع آوری خواهند شد.
اشخاصی که چک صیادی دریافت می کنند به چه نحوی از ثبت نشدن چک مطلع شوند؟
چنانچه شخص دریافت کننده ی چک، به سامانه صیاد وارد نشود و نسبت به تایید اطلاعات ثبتی صادر کننده چک اقدام نکرده باشد؛ در صورت صدور و دریافت همچین چکی برحسب قانون چک این چک را می بایست بی اعتبار فرض کرد!
لذا جهت اطمینان در این خصوص، شخص دریافت کننده چک می بایست به سامانه صیاد مراجعه و اطلاعاتی را که توسط صادر کننده ی چک صیادی ثبت شده است را مورد بررسی و تایید قرار دهد.
شخص دارنده چک با ورود به سامانه صیادی مطلع خواهد شد که آیا صادر کننده چک، آن را در سامانه ثبت کرده است یا خیر؟
لذا اگر چک مذکور در این سامانه ثبت نگردیده باشد ،قانوناً از مزایای اسناد تجاری مطابق با قانون چک برخوردار نخواهد بود.
ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد و مزایای آن:
۱_ از صدور چک بلامحل جلوگیری کرده و آمار صدور چک بلامحل کمتر می‌شود.
۲_ مردم و جامعه نسبت به چک اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند و قطعا آمار چک های برگشتی و پرونده های حقوقی و کیفری مربوط به چک کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
۳_ با اجرای قانون صدور چک، اعتبار چک در چهارچوب قانون صرفاً بر اساس کاغذ نبوده و با پیگیری مداوم از سوی بانک مرکزی و ثبت اطلاعات درج شده بر روی چک و پشتیبانی آن توسط بانک مرکزی ،از وقوع جرایمی همچون جعل چک جلوگیری بعمل خواهد آمد و نگرانی های افراد جامعه و استفاده کنندگان از چک در خصوص از بین رفتن کاغذ چک در مواردی همچون سیل ،سرقت چک، زلزله ،آتش سوزی و…. کاهش چشم گیری پیدا خواهد کرد.
۴_ افرادی که دارای چک برگشتی هستند دیگر امکان و اجازه ی ثبت چک جدید را در سامانه صیاد نخواهند داشت: چرا که در گذشته اگر شخصی دارای چک برگشتی بود می‌توانست از دسته چک خود تا آخرین برگه ی آن استفاده نماید. اما با اجرای قانون جدید صدور چک ،ثبت و صدور چک جدید در سامانه صیاد برای اشخاص و افرادی که حتی یک فقره چک برگشتی دارند ،میسر و امکان پذیر نمی باشد. ۵_مدت زمان دادرسی و رسیدگی قضایی به پرونده های چک برگشتی کاهش یافته و بسیار کوتاه تر خواهد شد .
۶ _دارندگان چک های برگشتی با محدودیت های بیشتری مواجه خواهند شد.
در سامانه صیاد زمانی که پیغام چک در کارتابل مشتری وجود ندارد،مشاهده می شود بیشتر مواقع به این دلیل بوده که چک توسط صادرکننده آن در سامانه صیاد ثبت نشده است.
آیا ثبت نکردن چک در سامانه صیاد دارای مجازات قانونی است؟
ثبت نکردن چک در سامانه صیاد کلاهبرداری محسوب می گردد و مطابق با قانون جدید چک ، صرفاً شامل چک های بنفش رنگ جدید بوده که عبارت 《کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است .》بر روی این نوع چک ها درج گردیده است.
شیوه تبادل چک های جدید در مقایسه با چک های قبلی کاملا متفاوت بوده، به بیانی دیگر صادر کننده چک باید کلید تمامی مشخصات چک، اعم از تاریخ چک، مبلغ چک و هویت شخص دریافت کننده و نیز مشخصات کامل هویتی خودش را در سامانه صیاد ثبت نموده و حتماً چک های جدید را ثبت کند.
نکته حائز اهمیت اینکه شخص دارنده چک جدید هم می بایست به سامانه ی صیاد مراجعه نماید.و چک دریافت شده را در سامانه ی استعلام چک صیادی ثبت کند ضمن اینکه اطلاعات درج شده بر روی چک صیادی را با اطلاعات مندرج در سامانه صیاد مطابقت نماید.
شاید بتوان گفت که قانون جدید صدور چک در اجرای مقررات قانونی مبارزه با پولشویی هم کمک قابل توجهی نموده و با ثبت چک ها در سامانه، از جعل و سوء استفاده از آنها جلوگیری بعمل آورده است؛لذا اگر چک های طرح جدید در سامانه صیادی ثبت نگردد، این اقدام و خودداری صادرکننده شامل ساز و کارها و ضریب های مقرر شده در قانون صدور چک نخواهد گردید و صرفاً نقش یک سند مدنی را داشته که بیانگر طلب دارنده چک از شخص صادر کننده می باشد. نتیجتاً اینکه چک های ثبت نشده هیچ مزیتی برای دارنده ی آنها نداشته و صرفاً حکایت از یک طلب عادی داشته و دارد.
در آخر به این نکته و مطلب توجه داشته باشید که چک های قدیمی قبلی هم اکنون، مطابق با همان روال قبل پذیرش و پردازش می‌شوند، لیکن چک های جدید به هیچ عنوان به شکل در وجه حامل صادر نخواهند گردید و فقط از طریق ثبت در سامانه صیاد قابل نقل و انتقال هستند.
معرفی سامانه صیاد
سامانه صیاد چیست؟

پاسخی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *