اجرت-المثل-ایام-زوجیت-فرجام-عدالت

بر اساس آنچه که در شرع مقدس اسلام و قوانینی که به حقوق خانواده می پردازد آمده است زن یا زوجه در زندگی با همسرش دارای حقوقی است که مرد موظف به رعایت و تامین آن حقوق می باشد. آن حقوق علاوه بر حقوق معنوی که مرد نیز آن را دارا می باشد شامل حقوق مادی مانند مهریه، نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت است که در مقاله حاضر به بحث اجرت المثل خواهیم پرداخت. امری که باید بدان توجه نمود این است که این حقوق مختص زن است و مرد دارای این حقوق از سوی زن نخواهد بود. برای اینکه زن بتواند جهت مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت خود در زندگی مشترک با همسرش اقدام کند باید شرایطی وجود داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

شرایط دریافت اجرت المثل ایام زوجیت

برای دریافت اجرت المثل باید شرایطی وجود داشته باشه که در زیر بیان خواهد شد:

۱- زوجه اموری را که انجام می دهد باید به دستور زوج باشد.

۲- زوجه با قصد رایگان آن امور را انجام نداده باشد.

۳- اموری که زوجه انجام می دهد شرعا به عهده او نباشد یعنی مشمول موارد تمکین عام و خاص نباشد.

۴- تمامی این موارد برای دادگاه اثبات شود.

 

اجرت المثل در ازدواج موقت

قانونگذار در خصوص اجرت المثل ایام زوجیت در ازدواج موقت سکوت کرده است. البته شاید به این خاطر بوده که فلسفه ازدواج موقت بر پایه لذت جنسی مشروع است و عموما در ازدواج موقت افراد به دنبال تشکیل خانواده و انجام وظایفی که منتهی به استحکام خانواده می شود، نیستند اما در هر حال به نظر می رسد که اگر شرایط در ازدواج موقت نیز مانند ازدواج دائم باشد و زن در منزل همسرش زندگی کند و اموری مانند کار در منزل، آشپزی، رسیدگی به فرزندان را انجام می دهد و شرایط دریافت اجرت المثل نیز وجود داشته باشد زن بتواند تقاضای اجرت المثل کند.

اجرت المثل زن ناشزه

زن ناشزه یعنی چی؟

زن  ناشزه زنی است که نسبت به همسرش تمکین نمی کند. تمکین شامل تمکین عام و خاص می شود یعنی یا به وظایف زناشویی خود عمل نمی کند و یا اموری مانند اطاعت از همسر، کسب اجازه برای انجام امور مربوط به خود، آراستگی ظاهری، اقامت در منزل همسر و حسن معاشرت با او را انجام نمی دهد و مرد حکم الزام به تمکین را نسبت به او دریافت کرده باشد. زنی که این امور را انجام نمی دهد ناشزه است در رویه برای مطالبه اجرت المثل حتی اگر زنی ناشزه باشد و مرد حکم الزام به تمکین او را داشته باشد اجرت المثل به زن تعلق خواهد گرفت.

اجرت المثل و شروط ضمن عقد نکاح

زوج و زوجه می توانند در زمان اجرای صیغه ازدواج هر شرطی که مخالف با مقتضای ذات عقد ازدواج و اصول کلی عقد نباشد را در عقدنامه شرط کنند. یکی از آن شروط می تواند میزان اجرت المثل باشد. اگر طرفین عقد ازدواج، مبلغ مشخصی را در عقدنامه تحت عنوان اجرت المثل قید کنند دادگاه فقط به همان میزان می تواند حکم کند. علاوه بر این امر زن می تواند در عقدنامه شرط کند که تمام اموری که در منزل مشترک انجام خواهد داد به صورت رایگان است و مبلغی را از این بابت از زوج نخواهد گرفت و با توجه به اینکه این امر در سند ازدواج قید شده، اثبات آن امر نیز راحت تر خواهد بود.

نحوه محاسبه اجرت المثل ایام زوجیت

برای مطالبه اجرت المثل زن ابتدا می بایست دادخواست مطالبه آن به دادگاه ارائه گردد و سپس قاضی مربوطه بعد از بررسی پرونده و احراز شرایط دریافت اجرت المثل و پس از تعیین وقت دادرسی موضوع را برای تعیین اجرت المثل به کارشناس مربوطه ارجاع می دهد و کارشناس نیز با در نظر گرفتن مواردی مانند مدت زمان زندگی مشترک، سن زوجه، نحوه اشتغال زن و … به تعیین میزان اجرت المثل زندگی مشترک می پردازد.

نحوه اقامه دعوی اجرت المثل چگونه است؟

اگر زنی به دنبال دریافت اجرت المثل زندگی مشترک خود باشد ابتدا باید از طریق وکیل دادگستری به تنظیم دادخواست مطالبه اجرت المثل بپردازد و سپس با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جهت ثبت دادخواست تنظیمی خود اقدام نماید. اگر مبلغ خواسته شما تا بیست میلیون تومان باشد پرونده شما برای رسیدگی به شورای حل اختلاف ارجاع می شود و هزینه دادرسی آن ۲.۵ درصد مبلغ خواسته می باشد، اما اگر مبلغ خواسته شما بیشتر از بیست میلیون تومان باشد پرونده شما برای رسیدگی به دادگاه ارجاع می شود و هزینه دادرسی آن ۳.۵ درصد مبلغ خواسته شما خواهد بود. بعد از ارجاع پرونده وقت دادگاه تعیین و سپس دادگاه جهت تعیین میزان اجرت المثل، پرونده را به کارشناس ارجاع می دهد. پس از اظهارنظر کارشناس نظریه او به طرفین ابلاغ و در صورت اعتراض امر به هیأت کارشناسی ارجاع می گردد. در نهایت دادگاه باتوجه به اظهارنظر کارشناس جهت تعیین میزان اجرت المثل حکم صادر می نماید و حکم صادره نیز قابل تجدیدنظر خواهی و در صورت غیابی بودن برای دو بار قابل اعتراض خواهد بود.

بعد اینکه حکم قطعی صادر شد برای اجرت المثل،زوجه باید از دادگاه تقاضای صدور اجرائیه نماید و به زوج ابلاغ می شود. زوج یک ماه از تاریخ ابلاغ اجرائیه فرصت دارد بدون دادن هیچ تأمینی جهت طرح دعوای اعسار اقدام نماید. البته زوج بعد از یکماه هم می تواند دعوای اعسار مطرح کند اما دادگاه از او تأمین مانند فیش حقوقی یا پروانه کسب دریافت می کند. دادگاه به دعوای اعسار زوج رسیدگی و در صورت احراز شرایطی قانونی و عدم توانایی مالی زوج اعسار او را می پذیرد

پاسخی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *