کلاهبرداری سایبری

کلاهبرداری کامپیوتری ؛ همزمان با پیشرفت سیستم های نوین بانکداری، سرقت‌های قدیمی در بانک‌ها جای خود را به سرقت های اینترنتی داده است و به دنبال پیشرفت تکنولوژی سارقان هم روش‌های خود را با این تحولات هماهنگ کرده‌ و هم‌پای تکنولوژی پیش رفته اند.

شرایط فعلی طوری شده که بجای اینکه نگران پولهای داخل کیف یا جیبمان باشیم، باید مراقب حساب‌های بانکی خود باشیم که هر آن ممکن است با یک سهل انگاری ناچیز و کوچک کل موجودی حساب بانکیمان به تاراج برود.

هرچند تبهکاران و سارقان بطور مستمر به جهت ابداع شیوه های جدید کلاهبرداری و سرقت تلاش میکنند، اما خیلی از شیوه های رایج آنها برای دستیابی و خالی‌کردن حساب بانکی افراد شناسایی شده است. شیوه هایی که درعین سادگی قادر است گاها حتی اشخاص تحصیلکرده را نیز فریب دهد ؛ تماس‌ و ارتباطاتی که منتج به خالی شدن حساب اشخاص میگردد.

از شیوه هایی که علیرغم هشدارهای بسیار همچنان از طریق کارت‌های بانکی افراد سوء استفاده  می‌شود، برقراری تماس با صاحب حساب از طریق تماس تلفنی و یا ارسال پیامک بوده که

براین اساس سارقین تبهکار با توسل به بهانه‌هایی مثلا برنده‌شدن صاحب کارت در مسابقه، قرعه‌کشی، یا پرداخت وام‌های ارزان‌قیمت به ترفندهای مختلف شخص را پای دستگاه خودپرداز و یا کارتخوان آورده‌ و توسط خود شخص حساب بانکی اش را خالی می‌کنند. صاحب حساب که برای دریافت جایزه فریب خورده با راهنمایی سارق تبهکار خود و طی مراحل مختلفی به خیال این‌که به وی جایزه تعلق گرفته است مبلغی را از حساب بانکی اش به شماره کارتی که سارق اعلام کرده، منتقل می‌کند

 

صفحه‌کلیدهای تقلبی

از دیگر شیوه های جدیدی که در سال‌های اخیر توسط سارقان و تبهکاران بکار میبندند ، نصب صفحه‌کلید تقلبی روی صفحه‌ کلید اصلی دستگاه خودپرداز بانک‌ها میباشد. در این روش سارق تبهکار اقدام به نصب یک صفحه ‌کلید تقلبی روی دستگاه خودپرداز نموده که قابلیت ذخیره دکمه‌های واردشده توسط مراجعه‌کننده را دارد، ضمن این‌که فرد می‌تواند کار خود را نیز انجام دهد بدون این‌که به چیزی مشکوک شود سپس رمز وارد شده و سایر اطلاعات به‌راحتی توسط فرد بزهکار قابل بازیابی است. لذا توصیه می شود که هنگام کار با دستگاه‌های خودپرداز به اصلی بودن صفحه ‌کلید دقت نمایید.

 

فیشینگ فریبنده (استفاده هکر از اطلاعات حساب بانکی از طریق درگاه پرداخت اینترنتی)

از دیگر شیوه های جدید کلاهبرداری که در سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته، فیشینگ یا سایت‌های بانکی تقلبی است. در این روش کلاهبرداران با طراحی یک سایت شبیه سایت اصلی یک بانک، تمام اطلاعات کارت بانکی مراجعین را به‌راحتی دریافت می‌کنند و سپس با استفاده از این اطلاعات، حساب بانکی آنها را خالی می‌کنند.

 

کپی کردن اطلاعات کارت بانکی بوسیله اسکیمر

اسکیمرها که قطعه سخت‌افزاری هستند که اطلاعات کارت‌های بانکی را کپی کرده و چند ‌سالی هست که وارد ایران شده‌اند و تابه امروز اشخاص زیادی از مشتریان بانک‌ها در این خصوص متضرر گردیده‌اند.

در نصب اسکیمر روی دستگاه خودپرداز بانک‌ها سارقین تبهکار تمامی اطلاعات کارت بانکی که درون دستگاه وارد شده را کپی کرده و سپس با کپی کردن این اطلاعات بر روی یک کارت خام دیگر بدون اینکه شما مطلع بشوید حساب بانکی‌تان را خالی می‌کنند. اسکیمینگ Skimming  یعنی کپی‌کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی بر روی یک کارت دیگر است.

، بانک مرکزی بخشنامه‌ای جهت مقابله با این دسته از کلاهبرداران به تمام بانک‌ها ابلاغ کرده که براساس آن نصب آنتی‌اسکیمر روی خودپردازها الزامی شده اما متاسفانه هنوز بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز همچنان فاقد آنتی‌اسکیمر هستند. لیکن طبق بخشنامه بانک مرکزی درصورت بروز خسارت به مشتریان از این طریق، بانک مربوطه باید پاسخگوی ضرر و زیان به مشتریان باشد.

 

نصب دوربین بر روی دستگاه خودپرداز

علاوه‌ بر روش‌های پیشرفته‌ای مانند اسکیمینگ، روش‌های ساده‌ ای نیز برای سرقت از طریق خودپردازها همانند استفاده از چسب و دستکاری خودپردازها برای گیرکردن کارت بانکی و سپس سرقت آن توسط سارقین به کار برده می‌شود. در بعضی موارد و در مکان‌های خلوت سارقین ضمن پارک کردن خودروی خود نزدیک دستگاه خودپرداز و با نصب یک دوربین کوچک بروی دستگاه خودپرداز و کنترل آن توسط یک لپ‌تاپ در داخل خودرو به آسانی تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را بدست می آورند.

 

نصب خودپردازهای تقلبی در مکان‌های خلوت

در شیوه های دیگر سارقین ریسک بیشتری کرده و به جای استفاده از روش‌های بیان شده قبلی، ضمن ساخت یک دستگاه تقلبی خودپرداز که دقیقا شبیه به دستگاه‌های اصلی هستند، اطلاعات کارت‌های بانکی را سرقت می‌کنند.در این روش سارقین با قراردادن این دستگاه‌های فریب‌دهنده در مکان‌های خلوت طی مدت زمان مشخصی اقدام به بدست آوردن اطلاعات ده‌ها کارت بانکی میکنند چراکه مشتری پس از ورود کارت خود تمام رمزهای مورد نیاز را وارد دستگاه می‌کند و تنها با یک پیغام خطا روبه‌رو می‌شود.

 

کارتخوان‌های سارق

یکی دیگر از شیوه‌های رایج کلاهبرداری اینترنتی و الکترونیکی سرقت با دستگاه‌های کارتخوان یا پوزهای فروشگاهی بوده که در این روش سارقین بوسیله نصب مدارهای مغناطیسی روی دستگاه‌های پوز اطلاعات کارت مشتریان را در حافظه جانبی‌مدار ذخیره کرده و سپس با استفاده از دستگاه کارتخوان اطلاعات حساب مالباختگان را دریافت و سپس با استفاده از کارت جعلی ساخته شده اقدام به خرید اینترنتی و یا دریافت وجه می‌کنند. بعضی از کارتخوان‌ها نیز تقلبی بوده که فقط اطلاعات موردنیاز کارت‌ها را کپی کرده و یک صورتحساب مبنی بر خطای تراکنش به مشتری ارائه می‌کنند. لذا براین اساس توصیه می شود ضمن اینکه باید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید، حتی‌المقدور باید برای خرید کارت توسط صاحب آن کشیده و رمز آن وارد شود.

پاسخی وجود ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *