۹-سلام
آیا شعبه عالی تجدید نظر با شعبه تجدید نظر فرق دارد؟

1 پاسخ مشاورین

  • دادگاه‌ تجدیدنظر از نظر صلاحیت مثل دادگاه‌های عمومی میباشد یعنی به همان دسته از دعاوی رسیدگی می‌کند با این فرق که یک درجه بالاتر از دادگاه‌ عمومی قرار دارد.
    مطابق با قانون هیچ دعوایی را مستقیما نمی‌توان به دادگاه تجدیدنظر ارجاع کرد مگر اینکه قبلا در مرحله پایین‌تر یعنی در دادگاه عمومی به‌عنوان مرجع رسیدگی‌کننده ابتدایی یا همان بدوی مورد رسیدگی قرار گرفته باشد.
    اگر رایی در دادگاه تجدیدنظر نقض شود ، تصمیمات متفاوتی ممکن است اتخاذ گردد که این امر به نوع رای و دلیلی که مبنای فسخ آن قرار گرفته، بستگی دارد.
    در دادگاه تجدید نظر استان رویه عملی بادوقاضی یک رییس ویک مستشار بوده و اصل بر عدم دعوت طرفین دعوی است مگر اینکه قاضی رسیدگی کننده حضور طرفین را برای ادای توضیح در مورد دلایل ابرازی و مستندات پرونده لازم و ضروری تشخیص دهد . و تقاضای تجدید نظر از احکام دادگاه نخستین نیز صرفاً در مهلت مقرر و برای یک نوبت امکان پذیر است .
    اما رسیدگی در دیوان عالی کشور بدین صورت است که:
    هر شعبه با دو قاضی (یک رئیس و یک مستشار) تشکیل میگردد.
    از وظایف دیوان عالی مرجع تجدید نظر احکام صادره محاکم نظامی ۱ و احکام مهم دادگاه‌های عمومی و انقلاب میباشد
    دیوان عالی کشور رسیدگی ماهیتی نمی‌کند بلکه عملکرد نظارتی دارد. به عبارت دیگر، تشخیص انطباق یا عدم انطباق رای مورد درخواست فرجامی با موازین شرعی و مقررات قانونی بر عهده دیوان عالی کشور (ماده ۳۶۶ قانون آیین دادرسی مدنی). نهایتا اینکه شعبه رسیدگی کننده دیوان یا رای را تأیید می‌نماید (=ابرام) و یا اینکه رأی را نقض می کند و پرونده را به مراجع پایین‌تر ارسال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *